.:soft reminder:.

"And if My servants ask thee about Me - behold, I am NEAR; I respond to the call of him who calls, whenever he calls unto Me; let them, then, respond unto Me, and believe in Me, so they might follow the right way" (2:186)

Saturday, August 14, 2010

Lautan Nikmat


Bismillah


(Ini siri dwi bahasa untuk bilingual)


‘Di dalam lautan nikmat, ada dua jenis makhluk. Yang satu tenggelam, yang satu menyelam. Kau tahu apa bezanya?’

Salim A. Fillah – Agar Bidadari Cemburu Padamu


Alhamdulillah, Alhamdulillah, alhamdulilah…

Segala puji buat Allah, yang mengatur siang dan malam juga menjaga setiap inci urusan hamba-hambaNya kerana seizin Dia, saya mencoret hari ini.


Saya hampir-hampir saja terkena inflammation. Oh, usah ditanya apa maksudnya istilah itu. Sangat saintifik saya kira bagi orang se’fesyen’ saya yang berjenis sains social.

Kata Yana, a dentist-to-be, dalam nada kurang serius (yang dibuat-buat), inflammation itu akan sebabkan gusi bernanah, bengkak atau mungkin saja terkena demam. Serius, saya cuak.

Semalam, seharian juga saya menahan sakit yang melanda anak gusi (anak? Ada ke perkara seperti anak gusi dalam dunia dentistry? Tapi dalam dunia saya, ada.) agaknya, sudah sampai masa si geraham itu tumbuh.

Sudah saya katakan, ‘I hate growing up’ dan salah satu sebabnya (which I just discovered yesterday) adalah proses tumbesaran yang satu ini - Gigi bongsu.

Tapi, tidak bermakna kalau saya ’19 forever’ pun, si geraham itu tidak akan muncul, bukan?


Baiklah.


Around ten after nine, my father took me to a clinic. Well, that night, after years, I supposed I’ll be meeting the person who I detest most in the world (for no solid reason) – a dentist. But I was wrong.

A quick driving brought me to a clinic – policlinic?


Me: Hey, Dad, I thought we’re seeing the dentist…

Dad: You don’t ‘thought’ Yana, you ‘think’

Me: But, it’s my gum soaring, not my tummy aching… daa~ (annoyed and hungry)

Dad: So? (triggering the another pain - heartache)

Me: It’s like calling the ‘policemen’ and not ‘fire-brigade’ to put out the fire, dad…

Dad: Who cares? I’m paying the bill, so I make the decision.

Me: Sigh~ (plus rolling eyes)


And of course, I was just talking to myself and there was no such a conversation. I’ll be avoiding so much talking because I’m afraid, my words will only hurt others – noted, a hungry man is an angry man (sebab masa berbuka tadi, tak dapat makan pun, nak kunyah kurma pun azab…. Minun air jagung je (Alhamdulillah, masih boleh minum, kan?) bersyukur sikit, please).

Less than 5 minutes, I’m done with the consultation. When I’m home, I took the drugs and sleep. Oh, yesterday, in less than twelve hours time, I’ve took 3 doses of the prescribed medicine – and I supposed, I’m overdosed right now.

But Alhamdulillah, I’m recovered.


Hahaa…

Temanya sekarang ini, adalah:

1. Syukur

2. Syifaa’

Alhamdulillah, yang bengkak tu anak gusi, cuba nenek gusi yang bengkak, pasti lebih sakit, bukan?

Alhamdulillah saja, yang sakit itu Cuma gusi yang ada dalm mulut… cuba kalau jantung yang ada dalam sarung paru-paru? Cuba kalau darah yang ada dalam arteri, vena, aorta dan segala jenis pembuluh darah di seluruh badan?

Alhamdulillah, yang perit itu cuma satu, anak gusi (again) dan bukan dengan pakejnya, seluruh kaum keluarga gusi. Cuba anak gusi (and again) sakit plus asthma? Cuba anak gusi (lagi…) dengan anggota badan yang lain turut cedera?

- - -

Dan masih, syukur Alhamdulillah… hanya anak gusi saja yang Allah test. Itu pun sebab nak tumbuh geraham baru kan…? Bukan untuk anak gajah pun geraham itu, untuk saya guna juga buat kunyah dodol masa hari raya nanti…

Masih mahu mengeluh?

Astaghfirullah al’Azim…

“Dan ingatlah ketika Tuhanmu memaklumkan, ‘Sesunggunya jika kamu bersyukur, nescaya Aku akan tambah (nikmat) kepadamu, tetapi jika kamu mnegingkari (nikmatKu) maka, pasti azabKu sangat berat” (14:7)



Masa abah bawa berjumpa dengan doctor di poliklinik itu, saya sedikit ragu-ragu. Buat pertma kali dalam hidup saya, saya begitu ‘tergila-gilakan’ mahu berjumpa dengan dentist, tetapi abah lenyapkan harapan itu. Saya hampa.

“Kenapa bawa saya pada doctor biasa, dan bukat doctor gigi, abah?”

Ya, mungkin kerana saya sangka hanya doctor gigi yang mampu merawat dan menyembuhkan perkara yang bersangkutan gigi dan gusi ini. Apalah yang doctor ini bisa lakukan?

Tetapi, ternyata, saya hanya butuh antibiotic, pain killer dan juga pil khusus untuk bengkak – bukannya seorang dentist.

“Dan apabila aku sakit, Dialah yang menyembuhkan aku” (26:80)

Padahal, hakikatnya, hanya Allah juga yang menurunkan penawar itu. Bukannya kita harus beriman pada pil-pil antibiotic, tahan sakit etc yang mana dengan memakannya, kita percaya yang kita kan sembuh. Bukan juga islam melarang penganutnya untuk berusaha mencari penawar bagi penyakit, malah disuruh untuk berikhtiar lagi. Tetapi, kita harus ingat, sedar dan percaya bahawa, Allah lah yang maha berkuasa menyembuhkan kita, mengangakan beban kita malah hanya dengan seizin Dia, ubat yang kita makan dapat berfungsi sebaiknya, menurut sunnatullah dan menjadi sebab untuk kita pulih dari sakit kita.

Allah hu’Alam.



p/s 1: terima kasih Tuhan, untuk pengajaran ini :)

p/s2: terima kasih emak, abah, adik untuk segalanya :)

p/s3: trimas yana, utk consultation nya :)



4 comments:

  1. u learnt something in a very painful way ea..

    thanks for sharing..

    ada banyak ibrah. kdang2 kita lebih banyak dapat 'sesuatu' ketika sempit, susah dan sakit berbanding ketika senang selesa dan sihat.

    hari ini saya belajar buat kuih tepung pelita. pastu kan...1st batch tak jadi

    but the 2nd one jadi insyaALLAH bak kate kawan yg xpuasa itu. dia try kan. huhu..jap lagi saya nak pegi bandung

    i wish to write more. kena bersiap and mandi

    p/s: macam mana ayah awak tahu saya?

    misyu

    ReplyDelete
  2. hi syg... sihat. sdap nya air jagung~~~ hehe... da baik lom gusinya......

    ReplyDelete
  3. yang wowwa

    hahaaa... gusi dh okey alhamdulillah :))

    ReplyDelete