.:soft reminder:.

"And if My servants ask thee about Me - behold, I am NEAR; I respond to the call of him who calls, whenever he calls unto Me; let them, then, respond unto Me, and believe in Me, so they might follow the right way" (2:186)

Tuesday, May 22, 2012

Aseef, I'm 24. dan saya manja.




bismillah.



alhamdulillah, alhamdulillah, alhamdulillah...

time passed by and it has been couple of weeks since I turned 19 for the 5th time. hehh...
mungkin pada meningkatnya usia, kita akan merasa ulang tahun kelahiran itu hanya sekadar hari biasa. well, at least untuk seorang yang hambar seperti saya :p
sedang usia itu sebuah nikmat dari Dia, yang maha pengasih.
dan nikmat yang paling besar itu apabila hati mula mengenal Dia sebagai Rabb yang menjaga, mendidik juga memberi segala kecukupan.
alhamdulillah, thumma alhamdulillah, thumma alhamdulillah.
dan kata-kata itu tentunya belum cukup untuk mensyukuri tiap nikmatNya.
If I can list them out, one by one, I would certainly come to no end.








tak banyak yang saya ingat tentang ulang tahun kelahiran saya pada kali ini (padahal baru berapa lama kan...seriyes amnesia).
erti manja yang selama ini saya fikir nge-nge (mengada-ngada) in terms of the feelings of reluctant untuk berbuat dan bergerak, tidak mahu penat dan busuk itu salah.
manja itu bila kita salah dalam meletakkan priority. manjakan diri lebih dari hak yang utama yang lebih patut kita penuhi. itu sungguh, sedih.



pada suatu petang, lewat beberapa hari dari ulang tahun saya, seorang mak cik berkongsi taujihat yang menghentak setiap sendi. mengkoreksi semula setiap langkah yang saya ambil, juga kata yang saya ucap.
sejauh mana saya memaknai semua erti hidup yang saya genggam selama ini.




"dan jika mereka mahu berangkat, nescaya mereka menyiapkan persiapan untuk keberangkatan itu, tetapi Allah tidak menyukai keberangkatan mereka, maka Dia melemahkan keinginan mereka, dan dikatakan kepada mereka, 'Tinggallah kamu bersama-sama orang-orang yang tinggal itu'.." (At Taubah 9:46)



mungkin kita tidak pernah sedar atau perasan (not 'action' kamen kinda thing) yang setiap detik dalam hidup kita adalah satu didikan terus dari Tuhan. setiap detik yang penuh untuk mempersiapkan kita untuk sesuatu yang lebih besar menanti di hadapan.



macam bila kita menjadi pelajar persediaan di Kolej Maha Busy atau Universiti Sains dan Pengurusan (a.k.a MSU) err...



semua subjects, kokorikulum, kurikulum, BTN dan lain-lain adalah sebuah persediaan untuk major courses yang akan kita belajar pada peringkat yang lebih tinggi nanti.



begitulah hidup.



adakah Allah sengaja menyusahkan kita dengan segala 'handicaps' yang kita ada?



"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengn kesanggupannya. Dia mendapat (pahala) dari (kabajikan) yang dikerjakannya dan dia mendapat (siksa) dari kejahatan yang diperbuatkannya.." (alBaqarah 2:286)







ini satu contoh yang sangat dekat dengan hati...



rasa-rasanyalah kan, kenapa agaknya 7 bulan dahulu, bila kita key in keywords untuk cari sources (bahan) untuk thesis kita, cuba buat inter-library loan dengan varsities lain di Malaysia Boleh-land untuk dapatkan the very buku we need untuk our research tak dapat atau tak jumpa? seriyessssss sangat frustrated, sedih dan penat.



lepas 7 bulan, kita key n the same keywords dan buat the same inter-library loan dengn varsities lain di Malaysia Boleh-land ni... ehhhhhhhhh, DAPAT....?



adakah takdir telah mempermainkan kita?




kalau itulah jangkaan dan fikiran kita, maka sangat dangkallah apa yang kita sangkakan itu... (ayat macam Dewan Bahasa dan Pustaka. Puan Emak pasti sangat gembira jika tahu dan akan suggest saya untuk menulis novel selepas ini. errr)




tapi sedar tak kita, sepanjang 7 bulan yang kita lalui itu, berapa banyak kesabaran, ketabahan, ketekunan, penyusunan strategi dan masa juga setiap ilmu, perbendaharaan dan pelbagai sisi tarbiah yang Allah telah ajari kita?




ya, presenting problematic situations tu, memanglah halangan dan cabaran yang kita nampak. tetapi, deep down, ada satu perkara penting dalam diri kita yang Allah mahu didik dan jaga. perkara itu sangat tersurat.




itu HATI.




"...kerana itu Allah menimpakan kepadamu kesedihan demi kesedihan, agar kamu tidak bersedih hati (lagi) terhadap apa yang luput dari kamu dan terhadap apa yang menimpamu. dan Allah maha teliti terhadap apa yang kamu kerjakan.


kemudian setelah kamu ditimpa kesedihan, Dia menurunkan rasa aman kepadamu..." (Ali Imraan 3:153,154)







best kan...?



tetapi rasa itu hanya akan dapat dimiliki dan dirasai apabila kita melihat dan merasa dengan mata hati yang sedar, bahawa kita ini tidak memiliki apa-apa juga tidak dimiliki sesiapa, melainkan Allah.
itu nikmat hidup bertuhan.
nikmat yang dikecapi hanya bila Allah itu menjadi Rabb kita.



Allah huAkbar, walillahil hamdh.



dan sungguh. semua itu hadiah ulang tahun paling bermakna dari Tuhan, buat saya.



moga Allah redhakan kita semua, juga bantu kita untuk melihat kebenaran, demi kebenaran yang hanya Dia sediakan untuk hamba-hamba yang Dia kasihi.



"sungguh, (ayat-ayat) ini adalh peringatan, maka barangsiapa mengkehendaki kebaikan bagi dirinya TENTU DIA MENGAMBIL JALAN MENUJU TUHANNYA. Tetapi kamu tidak mampu menempuh jalan itu, kecuali apabila dikehendaki Allah. Sungguh, Allah maha mengetahui, maha bijaksana.." (al Insan, 76:29,30)



may Allah make us the people of taqwa. amiiin.



p/s: sanah helwa, arissa.

5 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. saya nak berubah.

    :'( sebabnya target nak tere masak mcm jadi tak jadi je. itu semua target before 24, sekarang dah 24 setengah waaa cemana ni... betulke dh nak balik mesia ni? *panic*

    mood serius

    anda sudah semakin matang munaku.
    sentiasa kejutkan diri dan orang2 sekeliling anda terus untuk berjalan. jika kita tak kenal tarbiyah, adakah kita akan berfikir dengan cara camni? jika tak kenal tarbiyah, adakah saya akan kenal awak seperti saya kenal awak sekarang, adakah kita masih bersahabat?

    tanpa sedar, nikmat ini lah yang Allah beri sebagai hadiah.

    dan last

    tak sangka. akhirnya anda dah terima kenyataan yg anda bukan lagi 19. :P *lariiii*

    :-* <3

    ReplyDelete
  3. cisss utk ayat yg last sekaliiii...!

    hehh eh, tak la. mmg bkan 24, tpi 19 tahun utk kali ke lima dalam hidup :p hehe lain kah?


    ohh terer masak tu sgt subjektif. kalau nk terer mcm iron chef, jgn ambil cos dentistry yg menakutkn rmai kanak2 tu, baik ambil kilinary :p hehe
    tpi iA, kayu ukur terer utk cik dentist pndai masak tu lbih special kot...at least terer dri saya yg errr... x pe lah, hehe

    ya, nikmat tarbiah yg Da beri dgn pelbagai rahmat lain atas jalan ini jg.. antarany nikmat ukhwah yg super osem ni.. kan, x tahu bagaimanalah kita jk kte x knal tarbiah ni...

    moga Allah bntu kita utk trus bangunkn diri, dan kejutkn org lain yg kita syg di skeliling kte...Allah.. byk ny kerja.

    eh, doakan. projek RI sbelum sy tinggalkn bumi shah alam ni. smlm rindu gle smpi pedih mata. ahaaa. tringt bgaimana sisters lain bersusah, dan ap yg sy lalui bukan apa2.

    mis u!

    ReplyDelete
  4. Adik! Camne kaka blh miss ur ulang tahun ni? Happy belated birthday!!! Moga Alla busa kurniakan kekuatan dan kebesaran hati yg seluas alam ciptaannNya kali 3. Moga Alla bisa beri kucukupan pada rasa kita yg x pernah rs cukup. I've missing everyone lately tapi gemuruh nak jumpe semua juga. Mcm lama sgt bertemu makhluk asing kat negara lain smpi makhluk asing kat negara sendiri pun jadi pelik. Asing+pelik tu jadinya apa.

    Nnt if nak plan jaulah, ke korea wud be nice too, no visa, tiket x berapa nak mahal, makan sedap...dan yg paling ptg sisters nya sgt warm!!!

    Syg adik!

    ReplyDelete
  5. kakaakkkk!

    tu la, dgr2 je dh sampai korea pulokkkk hehe
    Allah...

    jzkk kak utk doanya :)
    moga Allah tetapkn hati2 kta atas kbaikan...

    rindulah. <3

    ReplyDelete