.:soft reminder:.

"And if My servants ask thee about Me - behold, I am NEAR; I respond to the call of him who calls, whenever he calls unto Me; let them, then, respond unto Me, and believe in Me, so they might follow the right way" (2:186)

Tuesday, December 7, 2010

1432 (bukan I Love You)



bismillah...


p/s: ini entri yg sedikit caca-marba (ala2 bubur cacar [cam ni ke nak eja dia? bubur yang kaler warna-warni tu]). sila cari inti sari yang tersembunyi di sana sini ya, inshaAllah :)

p/s 2: as usual, cik arissa who's so called bilingual akan code switch sesuka rasa. maaf di atas kesulitan untuk memahami maksud pertuturan.


before hand, salam maal hijrah untuk semua. when it comes to such celebration (perayaan kah ini?) most of us mungkin akan tidak terkecuali untuk merasakan sebegini ------> maulud nabi? t's just another celebration.
or worse, -------------->> maal hijrah? it's just another public holiday.


hari raya puasa, hari raya haji, maulud nabi saw termasuklah maal hijrah sudah jadi macam satu ritual, since they're more on religious based celebrations kan...(bila sebut ritual, terasa aura aborigine kat OZ sana, teringat pada Atuk Mokgobja dalam Looking for a Rain God juga cucu-cucu beliau Boseyong dan Neo) .

ok.back on track.


bila sesuatu yang disambut itu sudah tidak dihayati makna juga rohnya... (wahhh roh bagai, uncle seekers pe?) haruslah terasa apa yang kita buat dan sambut itu macam satu rutin sahaja. sampai certain date and time, kita puasa. sampai certain months kita raya dan buat haji. sampai certain years, sampai seru pula untuk berkahwin. (erks, apakah? hahaa)


ok. begitulah on, and on... pernah kah kita terasa macam...


mengapakah?


atau kita hanya couldn't care-less aja dengan perkara-perkara seumpama ini? mungkin ada masa kita akan terponder sejenak. tapi sejenak je la. lepas tu, back to basic. hehhh..


pada dasarnya, saya fikir hal ini bersangkutan dengan dua perkara.


satu-------------------> ilmu alias/@ pendidikan

dua------------------------------> hati


atau, yang kedua dahulu baru yang pertama (ini bukan chicken and egg story siapa first and who's later). mana-mana pun boleh inshaAllah :)


without knowing what, how and why sesuatu itu terjadi, mungkin kita tidak akan dapat cherish makna sesuatu itu disambut. macam maal hijrah ini.


apa makna di sebalik hijrah?

kenapa ada hijrah?

bagaimana susahnya Nabi saw dan para sahabat berhijrah dari Makkah ke Madinah?

etc etc etc


so, semua itu butuh ilmu dan pengetahuan. macam mana nak dapat? belajar, tanya dengan yang lebih mengetahui atau google aja. dalam zaman ini, semuanya di hujung jari, kan? langit sudah terbuka. antara mahu dengan tidak saja.


or else, kita akan buat sesuatu dengan membuta tuli. orang sambut, kita pun sambut. orang pergi haji, kita pun pergi haji juga, orang buat qurban, kita pun nak ambil bahagian juga. at the end of the day, semuanya jadi macam ----> buat for the sake of buat. that's it. nauzubillah... semoga Allah selamatkan kita semua...


ok. second and most vital, HATI. hee jangan buat direct translation sebab kita takkan dapat intended meaning nya. mungkin akan jadi liver or heart yang tak bertepatan langsung dengan ciri-ciri istimewanya. yang saya maksudkan di sini adalah QALBUN, yang Allah sebut dalam Quran, ia ada di dalam dada. tapi tak tahu kat bahagian mana. and that makes us human. cuba ini...


"ish, tak ada pankreas perut sungguh orang ni, dah simbah asid, boleh buat gaya tak bersalah pula, senyum-senyum pula kat court"

atau

"Aku tak ada limpa la nak pergi. kau pergi wedding tu sorang la"


kan tak berbunyi manusia tu? sebab semuanya guna hati. cuba baca pankreas dengan limpa tu sebagai hati. barulah sounds more human kan? heee ^^


ok. motif?


nak bagi tahu yang hati itu penting dan itu yang buat kita human dalam erti kata yang sebenar.


masalah kita sekarang ni ialah, hati kita tak berfungsi sebagai hati. sebab kita tak dapat nak menghayati peristiwa hijrah contohnya, dan betapa besarnya pengorbanan mereka yang terlibat. apa fungsi hati?

“Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk isi neraka Jahanam kebanyakan dari jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah). Mereka itu sebagai binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai” (7:179)


huu... itulah dia. HATI = memahami.


humm... if kita baca buku sirah tapi tak masuk dalam HATI, makanya kita takkan faham dengan cara yang sepatutnya kita faham. sudahnya, sirah nabi dan para sahabat (termasuk kisah hijrah) jadi macam kita baca fakta je la, untuk feed our brain.


sama macam kita belajar English, math etc, semuanya masuk kat dalam otak je. tak turun ke HATI when sebenarnya kita kena baca sirah dengan HATI meaning, faham dengan HATI. of course kita takkan menangis bila baca buku fizik di banding kan dengan kita baca novel ayat-ayat cinta atau yang sewaktu dengannya. bukti yang bila baca dan proses untuk faham itu berlaku bukan di minda sahaja tapi dengan hati juga. dan bahannya bergantung juga. if belajar math memang tak boleh guna hati. kalau tak, memang sampai ke hujung 1-1 mungkin bukan 0. but again, perkara seperti sirah dan sejarah harus difahami dengan HATI. kalau tak, macam study untuk exam je la. lepas exam, lupa. if orang tanya pun, jawapan kita still ikut skema yang cikgu-cikgu kita ajar kat sekolah tu. huuu ^^ (macam real sebab it happens all times~ hoo)


oh. ini bukan isu pendidikan semasa ya, yang mahu semua pelajar lulus matapelajaran sejarah no matter what. tapi ini soal HATIkita yang tak berapa nak berfungsi dengan baik untuk memahami.


agak-agaklah kan, kenapa kita sangat susah untuk menghayati?


sebab hati kita dah hilang deria ke? tak boleh nak rasa dah dan hanya akan bother things which benefit us. hanya akan peduli dengan hal yang menyeronokkan kita saja.


if tak ada HATI or ada HATI tapi tak functioning (might as well tak ada HATIjuga kan?), maksudnya kita ni less human ke? sama macam robot. macam komputer. baca dan store data aja.


what a life~


mari ringkaskan jalan penyelesaian kita.


masalah @ penyakit = HATItak berfungsi

ubat = ubatHATI lah.. takkan ubat gigi pulok...


ok. cuba google OPICK ----------> TOMBO ATI.

di situ ada jawapannya :)


wink2


Allah huAlam :)







No comments:

Post a Comment