.:soft reminder:.

"And if My servants ask thee about Me - behold, I am NEAR; I respond to the call of him who calls, whenever he calls unto Me; let them, then, respond unto Me, and believe in Me, so they might follow the right way" (2:186)

Friday, December 17, 2010

Tolong Ingatkan Aku



Bismillah

Tolong Ingatkan Aku

Siri koreksi diri.

Ini satu csoretan seorang kakak untuk seorang adik lelaki.


Jangan disebut baris ayat penamat

Jangan disebut kata-kata penamat


Seiring masa, pasti semua akan terlupa. Seiring masa, pasti ada yang akan berubah. Seiring masa juga pasti semua ini akan dilewati. Namun dengan detik waktu itu ada sesuatu yang tidak akan pernah berubah. Dengan detik waktu itu ada sesuatu yang tidak akan mampu untuk diluputkan dari ingatan, terpudar dengan usia… dia, aku panggil kasih.


Biar lenyap diserap sunyi

Biar senyap yang tak menyepi


Lupakah dia tentang kisah itu? Tentang aku yang sentiasa mengingati dan menjaga hati. Tentang aku yang selalu cuba untuk mengerti, membagi juga melindungi … hanya kerana dia aku panggil kasih.


Tolong ingatkan aku kisah kau tersedar

Dengan saku penyeluk masa


Ah, mungkin dia sudah dewasa. Sudah matang. Sudah bergaya dan mampu untuk apa sahaja. Tidak butuh aku untuk selalu menunggu dan menjaga. Tidak perlu aku untuk membawanya setiap hari mengaji , beraktivi dengan basikal usang itu apatah lagi membujuk di saat dia terlalu menginginkan sesuatu dan aku beri kebahagiaan aku hanya kerana… dia aku panggil kasih.


Kau damping aku setiap detik jantungku berdetak

Di setiap nota jiwaku berlagu-lagu


Atau sememangnya aku yang terlupa? Atau aku yang terleka? Sedang aku tidak memilikinya kerana dia hanya pinjaman dari Dia yang Maha Punya. Ya. Kini aku mengerti. Rasa memiliki itu sering menggendong lali. Sedang sayang tidak menuntut imbalan. Sedang ikhlas tidak meminta untuk dibalas… bila dia aku panggil… kasih.


Mari patahkan papan markah lama

Mari padamkan buku tiga lima


Sekarang bila bahagia untuknya bukan bererti aku. Bila gembira padanya bukan lagi dengan ku. Bila dia jauh lebih sempurna dengan seseorang dan seseorang itu bukanlah diriku. Harus aku sedar. Harus aku ingat bahawa dia bukan milikku. Bahawa dia tidak lebih dari hanya sekadar pinjaman dari Dia yang mahu menguji setara mana cinta kasih sayang kita untukNya. Tiada apa yang mampu untuk aku berbuat melainkan dengan merelakan semua ini terjadi tanpa menyimpan sekelumit rasa di dalam hati jika dia, aku panggil kasih.


Biar luka sembuh sendiri

Biar lupa dimakan hari


Seandainya engkau mengerti. Seandainya engkau memahami… bukan niatku untuk menyusahkan apatah lagi menambah beban. Hanya engkau yang mampu aku andalkan dan hanya engkau yang pantas aku dapatkan bila aku sudah tidak punya sesuatu dariku untuk aku pertaruhkan. Kerana… hanya engkau yang aku panggil kasih.


Bila marah merasuk minda

Kecewa menyelubungi jiwa

Aku lupa


Maafkan aku diatas kekurangan ku. Ampunkan aku di atas keterlanjuranku. Mungkin kini sudah masanya aku mula berdikari dan mebebaskanmu kembali. Percayalah, di dalam hati ini tidak ada kata benci kerana aku tidak mampu untuk berbuat begitu. Pergilah dan lupakanlah andai itu yang membuatmu bahagia, sempurna. Aku tidak akan pernah putus berdoa untuk kebaikanmu dan kesejahteraanmu. Di sini, aku akan setia menanti jika engkau mahu kembali. Di sini aku akan tetap menunggu andai engkau membutuhkan aku biar aku pernah luka juga merana… kerana engkau aku panggil kasih.


Tolongingatkan aku kisah ku tersedar

Dengan kasih memeluk rasa

Kau damping aku setiap detik jantungku bergetar

Di setiap nota jiwaku belagu-lagu…


Iya… seiring masa, pasti semua akan terlupa. Seiring masa, pasti ada yang akan berubah. Seiring masa juga pasti semua ini akan dilewati. Namun dengan detik waktu itu ada sesuatu yang tidak akan pernah berubah. Dengan detik waktu itu ada sesuatu yang tidak akan mampu untuk diluputkan dari ingatan, terpudar dengan usia… dia aku panggil kasih.


Tolong ingatkan aku

Kisah kita…



“Sembahlah Allah dan janganlah kamu mempersekutukan-Nya dengan sesuatu pun. Dan berbuat baiklah kepada dua orang ibu-bapa, kaum-kerabat, anak-anak yatim, orang-orang miskin, tetangga yang dekat dan tetangga yang jauh, teman sejawat, ibnu sabil dan hamba sahayamu. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong dan membangga-banggakan diri” (4:36)


Cintailah ibu bapa dan juga ahli keluarga bila mereka masih ada. Patuhilah tuntutan berbuat ihsan kepada yang hak kerana itu tidak akan mengurangkan rezeki mu kerana hanya Dialah yang memberi rezeki. Kasihilah yang paling berhak ke atas dirimu kerana balasanmu bukan dosa tetapi yakinlah masa dan usahamu tidak akan sia-sia, terbuang tidak bermakna. Dia maha mengetahui dan Dia maha lembut ke atas kita, hamba-hambaNya.



4 comments:

  1. muna...ko blh jadi penulis jugak la..ape kata jadi part time writer..heheh....
    suke bace ape ko tulis 2...

    ReplyDelete
  2. lap: i lap u... hahaa ko ad buka agency ke nk bg ak jd part timer? ak nak aje... ehee ^^

    alhamdlillah if suka :)

    ak ske bce ko mbebel gak.. tringat kt ko trus :) mis u pal

    ReplyDelete
  3. wahh!! suke2...puitis dan jiwa2 =)
    ade laa bace ulang 2,3 kali hehe

    gamba merah kt atas tuh pun comel =)
    psstt nih utk peja ke hehe

    ReplyDelete
  4. angah: wahhhhhhhhh..! hehe
    hope ada manfaatnya :)
    jiwa ea? haha
    tp trima kasih anyway

    pssst... u know who. haha :)

    ReplyDelete