.:soft reminder:.

"And if My servants ask thee about Me - behold, I am NEAR; I respond to the call of him who calls, whenever he calls unto Me; let them, then, respond unto Me, and believe in Me, so they might follow the right way" (2:186)

Friday, December 31, 2010

saya ceria!!




In the name of Allah, my Lord, my Everything


p/s: as usual, sila berhati-hati dengan masa anda :)

p/s2: sila cari ibrah di sana sini jika kedapatan ya... inshaAllah ada :)


Allah huAkbar, Allah huAkbar, Allah huAkbar walillahilhamdh…


Belakangan ini saya perasan entri-entri semuanya berbaur emosi dan kurang ceria. Huhh… it must be my hormones! Hanya saya dan Lya sahaja yang tahu erti ‘stress masuk bilik sendiri’. Hahaa… Nampak beno (benar dalam slanga Perak-Bota) tak ada sense of direction! (ini ungkapan yang paling tak sesuai untuk seseorang yang sedang ditarbiah. Astaghfirullah)


Patut lebih ceria dan bermanfaat atau saya hanya akan menambah wrinkles pada wajah sahaja. Okay. Mari kita mulakan






Every story has an end. Yet in life, every end is just a new beginning.


(baru tadi je kata nak mula, dah sebut ending-ending pula… oh, jangan teruburu-buru terjun ke kesimpulan [jump into conclusion @ hasty generalization], kan dah kata, every end is just a new beginning…tadd-daaa~ ni, nak mulalah ni… cheers ^^, )


How time flies… sudah di ambang tahun baru, kita semua (jika panjang umur dengan seizin Dia). And usually common phenomena pada waktu-waktu begini adalah acara membuat azam tahun baru.


Sounds great, tapi lame kan? Well, better of ada niat mahukan perubahan dan menetapkan matlamat dalam hidup daripada mahu stay the same. Tapi, kalau kita yang beria-ia memasang niat tahun baru macam pasang langsir baru time nak raya then tiga minggu kemudian back to basic, sama je lah kan…?


Bak kata Saidina Ali k.w;


“Sesungguhnya, beruntunglah bagi sesiapa yang hari ini lebih baik dari semalam, tertipulah mereka yang hari ini sama sahaja dengan semalamnya, tetapi alangkah ruginya seseorang itu jika hari ini lebih buruk dari semalam”


So, sekarang inilah masa yang paling sesuai untuk kita kembali merenung diri. I mean, specifically, merenung arah kehidupan kita. Things like principles, values and stands we hold in our lives, as well as our perceptions towards life itself. Sudah tentu kita tidak mahu tertipu dengan hidup, apatah lagi tergolong dalan golongan yang rugi lagi merugikan…


Siapa tahu, dalam kita fight for what we believe, apa yang kita pegang itu salah. Atau, mungkin sahaja sebenarnya kita sendiri kurang jelas dengan apa yang kita percaya tu (waahhh.. dah masuk bab clarity of thoughts ni. Sure Dr. Dinna terharu T___T ngeee).


Let’s keep this simple and short.


Soalan-soalan ini boleh membantu kita untuk mem’precise’kan dan menambah level clarity of thoughts kita… jom cuba!


1. Apakah niat dan visi hidup kita?

2. Adakah niat dan visi hidup yang kita pegang selama ini tu benar?

3. Ke manakah arah tujuan hidup kita?


Sikit je tapi sebenarnya sangat dalam. Hanya orang yang benar-benar berfikir dan faham dengan hati sahaja yang mampu menjawab tiga soalan tahap kacang putih ni. Okeylah, saya bagi hint


-----------------------> niat dan visi hidup saya adalah untuk berjaya dan kaya. Dengan kuasa, pengaruh dan wang yang ada barulah saya boleh memperoleh mulia dan bahagia dalam hidup ini.

---------------> betul what? Masa muda inilah nak kerja, nak kumpul duit, nak buat macam-macam lagi dalam hidup ni. Nanti dah tua, barulah settle sikit-sikit…


-------------------> arah hidup? Erm, tak sure. Nak ke mana ya?


Okay. Skema jawapan yang mudah dan selalu available untuk check whether or not our answers untuk soalan-soalan kat atas tu are -----------------> AlQuran, Sunnah dan seerah generasi awal dahulu (paha sahabat dan orang-orang soleh).


Untuk play safe, each and every step kita ambil, mari kita counter check selalu.

Saya bertekad mahu memendekkan entri ini (azam tahun baru ke? Hahaa). Selalu saja saya melencong hingga ke Uganda, baru patah balik ke Malaysia untuk hit the point. So, as stated above….


Cari sendiri ibrah dan motivasinya, ya? Kamu lebih tahu perihal diri sendiri dan apa yang kita usahakan lebih, akan kita hargai leboih juga inshaAllah… so, enjoy your quest! :


Akhir kata sempena menyambut kedatangan inche 2011 ni mari kita renung-renungkan kata-kata ini…


“Yang paling mulia di sisi Allah ialah taqwa. Sesiapa yang mencari kemuliaan dengan mentaati Allah swt, nescaya dia akan diangkat dan dimuliakan oleh Allah. Sesiapa yang mencari kemuliaan dengan membuat maksiat kepada Allah, nescaya dia kan dihina dan direndahkan oleh Allah swt”


Allah hu ‘Alam…




No comments:

Post a Comment