.:soft reminder:.

"And if My servants ask thee about Me - behold, I am NEAR; I respond to the call of him who calls, whenever he calls unto Me; let them, then, respond unto Me, and believe in Me, so they might follow the right way" (2:186)

Wednesday, February 2, 2011

again and again




Bismillah…


Di persimpangan aku berdiri, membisu. Harus ku putuskan ke manakah ku melangkah


In life, we’ve been given too many choices and opportunities that more often than not, we’re confused which path to choose, what kind of life we wanna live in.



Saya benci antara jenis manusia yang sukar membuat pilihan. God knows how I deadly long for only one type of food human can eat in the entire universe, so that I can straightly tell any waitress my pick without making them wait more than 8 minutes and have to come back to my table to ask their routine question – “Makan?” Oh man, one word of everyday-asked-questions and I it’s like an implacably destructive one. -_-



Baiklah, itu adalah part small tiny little things. Okay, I might be misleading you a little bit. Yet above all, saya tidak mahu pilihan saya akhirnya nanti memberi kesan kepada apa yang mungkin menjadi kesukaan atau kepentingan orang lain. Wah… berbunyi sangat angelic dan noble. And if you tell me that I’ve made more than 200,000 choices and decisions in every single day I live, it’ll be seriously shocking NEWS to me.



Bila kita sedang membuat pilihan, tanpa sedar, kita sebenarnya sudah tahu, malah yakin dengan pilihan kita. Satu conversation dalam one of the most momentous plots dalam filem “The Matrix”, antara pak cik hero dengan seorang cik puan bila pak cik hero bertanya kepada cik puan itu apa pilihan yang dia patut ambil. That very cik puan’s answer was a real cool one - you have made a decision. You’re here to discover WHY.



Menarik, bukan? Bila kita sudah tahu pilihan kita dan sebenarnya kita berada di sesetengah tempat atau keadaan hanya untuk tahu kenapa kita memilih untuk itu. Macam putar sikit. Okay, case scenario…



Case Scenario 1


Cikgu Disiplin: Apa nak jadi dengan kamu semua ni? Kamu ingat, kamu datang sekolah ni, nak buat apa? Bercinta? Main-main? Suka-suka?

Murid-murid: (Diam menekur lantai. Bajet la kan, dah salah, buat cara orang salah)

Cikgu Disiplin: Hahhh, kamu Murid Bersalah 1, kenapa kamu datang sekolah?

Murid Bersalah 1: Belajar Cikgu.

Cikgu Disiplin: Kamu, Murid Bersalah 2? kenapakamu di sini?

Murid Bersalah 2: Menuntut ilmu cikgu…



And the list goes on. Kalau saya cuba imaginasikan apa yang what will happen next, saya bimbang itu akan mejadi sesuatu yang liar pula nanti.



See? Murid-murid yang bersalah tu tahu apa tujuan asal mereka dihantar oleh ibu bapa ke sekolah. Untuk belajar, menuntut ilmu dan perkara yang sama waktu dengannya. Tapi, apa yang berlaku adalah yang sebaliknya.


Despite of knowing their real intention of being there, at the school, they’ve been caught red handed committing crime which only they know what and how (because I could not imagine more). With time, baru kita akan sedar kenapa kita ke sekolah, belajar and what not. Itu pun, kalau kita betul-betul bernasib baik. Kalau tak, mungkin tak ada siapa pun yang kisah apa kita buat, apa yang kita kejar dan usahakan.



Hum…



Satu perkara yang sangat, paling dan seriously penting dalam hidup. Anda tahu apa?



--------------------------------------> mengetahui tujuan kita hidup; diciptakan dan kamudiannya nanti dimatikan sebelum dibangkitkan semula.



Is there any religion in the world yang boleh explain, what and why…?



islam has the answers…



First,

“Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi". Mereka berkata: "Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerusakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan menyucikan Engkau?" Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui". (Al-Baqarah 2:30)



----> sebagai khalifah. As the name suggest, tugas seorang khalifah adalah untuk mentadbir dan sekecil-kecil daerah untuk ditadbir adalah diri sendiri. Mahu jadi apa, mahu ikut siapa, mahu pegang prinsip yang bagaimana… semua kita yang tentukan.



And of course, ada panduan altimet (ultimate) dari Tuhan, Al-Quran juga Sunnah Nabi nya SAW… still, mahu ikut atau tidak, kita yang tentukan. Kita yang pilih…



Second,

“Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembah-Ku.” (Ad- Dzariyat 51:56)



--------------------> untuk beribadah, menyembah Allah, Tuhan sekalian alam. Maksudnya menjadikan seluruh sisi dan masa hidup kita untuk beribadah, berserah diri (menjadi orang muslim) kepada Allah. Tetapi, hakikatnya tanpa kita sedar kita hanyalah hamba separuh masa; tidak komited dan tidak memenuhi tuntutan Tuhan kepada kita.



Mungkin kita rasa susah dan payah. Gila apa, nak beribadah 24/7? Siapa nak kerja, nak bangunkan Negara kalau semuanya duduk berteleku atas tikar sembahyang?



Ops…! Jangan terburu-buru meletup. Belajar itu ibadah, makan itu ibadah. Nikah itu ibadah. Hanya dengan dua syarat


ikhlas -----> niatnya semua kerana Allah

berpandukan syariat ------------> ikut aturan dan susunan Tuhan. Nabi SAW juga ada ajarkan cara kita hidup dengan sempurna



Sengaja mahu sama-sama tolong ingatkan diri dan kamu yang lain, in case kita lupa dan tidak tahu…



Too many things occurred and sometimes we could hardly grasp the meaning and lessons He wanted us to learn along the way. Let’s rethink and reflect. He needs us not, but it’s us who has to rely on Him, sue for His bless, love, guidance and forgiveness.



“…Wahai Tuhan kami berikanlah rahmat kepada kami dari sisi-Mu dan sempurnakanlah bagi kami petunjuk yang lurus dalam urusan kami (ini)". (Al-Kahfi 18:10)




No comments:

Post a Comment