.:soft reminder:.

"And if My servants ask thee about Me - behold, I am NEAR; I respond to the call of him who calls, whenever he calls unto Me; let them, then, respond unto Me, and believe in Me, so they might follow the right way" (2:186)

Wednesday, January 5, 2011

time capsule


Bismillah


Time Capsule.


Yep, it’s like traveling in the Time Capsule. Tracking back the school yard, old time friends and foes, unforgettable amazing teachers even the breezing air I breathe. If Einstein were here, reading this, he must be extremely in the cloud nine. For God’s sake, the word eureka could not as evenly describe his contented feelings of knowing me proving his E=mc2 theory.


Erm, okey, terlalu over di situ. Saya fikir, saya tidak akan kembali lagi ke sana. Tetapi panggilan telefon dari puan yang menguruskan pelbagai hal dari yang remeh-temeh sehinggalah yang sebesar alam itu tidak mampu saya ignore begitu sahaja.


Puan X: Muna (bukan nama sebenar) boleh datang tak?

Me: ermn.. macam mana ya, muna dah kena balik Shah Alam esok ni…

Puan X: Alaa, kalau tak boleh sangat, satu hari je pun, jadilah…

Me: Aduh… Minta maaf ya, Puan X, memang tak dapat la…

Puan X: [diam lima saat]. Ada tak kawan-kawan lain yang free?

Me: Tak sure pula tapi nanti kalau Muna (bukan nama sebenar) tau, Muna (bukan nama sebenar) minta dia call SRAH.


Mujur aja tak ada sesiapa pun yang tolong belikan tiket balik ke Shah Alam. Makanya, bolehlah saya ke sana semula, menabur bakti. Kononnya lah kan… when I was actually having a great time, seeing how the kids doing especially during the first day of schooling. I missed Irfan, Nabil and Akmal though. Oh, Faris too.




welcome... welcome... hehee ^^





menarik tak...?


Hehh… dan hanya kerana satu hari itulah saya ke sana. SRAHmemang kekurangan tenaga pengajar.





skema sungguh Umran ini... ^^




Mereka yang tetap mengajar di sana memang tidak dibayar mahal kerana bukan materi yang mereka utamakan, tetapi bakti juga keberkatan dalam hidup. Keinginan juga harapan yang menggunung tinggi mahu menyaksikan kebangkitan generasi muda untuk membela agama tauhid yang bukan saja dianuti, tetapi yang dibawa bersama dalam setiap gerak langkah kehidupan. Semoga Allah memberkahi mereka seluruhnya.





inilah irfan dan nabil... haha




Masih ingat dialog ini…?

Faris: Muallimah, mak cik saya nak nombor telefon mualimah…

Me: Buat apa?

Faris: adalah…

Me: Tak boleh!

Faris: Alaa… bagi je la muallimah….

Me: Tak boleh!!

Faris: Huhhh…..!! Saya lagi suka Muallimah Aina! (geram-geram) Muallimah Aina lagi comel!

Me: ------> blur tiga saat. ------> dalam hati (apakahh…??)


Hahahaa…


Suatu hari, Muallimah Aina muncul di depan mata saya. Entah perasaan apa yang ada, saya semacam tahu beliau adalah Muallimah Aina. Tak apalah. Bukan masalah pun… ada rasa mahu tergelak, dan mungkin juga puas sebab selama ni asyik dengar cakap-cakap orang saja tentang Muallimah Aina.







Cont’d

Waktu latih tubi matapelajaran matematik. Faris sibuk menggodek isi perut bekas pensilnya.


Faris: Eh, kenapa saya ada pensil bunga-bunga ni? Ini pensil perempuan. Lebih baik saya bagi kat Muallimah Aina!

(sambil menjeling ke arah saya yang sibuk memberi latihan ulangkaji di papan putih)

Me: Elehh.. pergilah…! (mencabar) (tak hairan pun)

Faris: Huhh…!

(buat muka eksyen (action) dan terus keluar dari kelas dengan membawa 2 batang pensil bunga-bunga)

Me: (speechless. Dia buat sungguh…?)



Lima minit kemudian…



Faris: dah bagi dahhh…! (muka berlagak habis)

Me: speechless.



If you were me, how would you feel? Heheee. Anyway, tiga hari kemudian…



Me: Faris, tak nak kirim salam kat Muallimah Aina ke? (gaya perli)

Faris: (buat-buat tak dengar. Konon-konon busy salin jawapan kawan)

Me: Faris, nak kirim salam tak? (testing)

Faris: (Tersengih suka. Tak tahulah kenapa…)

Me: Nak ke tak nak ni?

(tak tahu kenapa annoyed. Jeles ke saya dengan Muallimah Aina? Asal sebut Muallimah Aina je, senyum sampai telinga si Faris ni…)

Faris:eheee.. tak payahkah muallimah. Saya DAH SAYANG dah kat muallimah :)

Me: hehh… (tahan senyum sambil jalan ke meja lain. Dalam hati dah berbunga-bunga.)







Sekarang kamu tahu kenapa saya suka kembali ke sana?






6 comments:

  1. eh,irfan tu my dua pupu. yg drjh 4 tahun ni kan?

    ReplyDelete
  2. k.diyana: ohh yeke? hehee ^^ dia sgt cute la.. dialah tukang teman muna ke sana sini cari tangga etc... yep, tahun 4 skrg :))

    ReplyDelete
  3. oh comelnya kanak².. mualimah dia pun layan jugak la kan merajuk kanak². hehe

    ReplyDelete
  4. Cik Sarah B: hehee ^^ layan kan aje... :) tq dtg jalan2 di sini :)

    ReplyDelete
  5. errr saya nak jadi cikgu ganti kat sana juga boleh tak? hihi

    ReplyDelete
  6. yana sayang:
    ohhh sudah tentu ^^ heheee
    inshaAllah if ad masa ng rezeki :)

    ReplyDelete